Nebijis un ievērības cienīgs notikums svētdien pulcēja lidmodelistus.

 

e21.sizedEdgars Lukss gaisā cēla ražotāja Tomahawk Design reaktīvās lidmašīnas puskopijas modeli Futura 1,90m.Modelis ir aprīkots ar turbīnu JetCat P100RX, 100N @ 154.000 RPM/min. Latvijā līdz šim nekas tāds nav darīts un Edgaru atbalstīt bija ieradušies lidmodelisti no Kuldīgas, Aizputes, Rīgas un Saldus. Iesākumā iecere bija reaktīvo lidmodeli jeb „lidojošo dzīvokli”( kā to reiz nodēvējis kāds lidmodelists) pacelt Cīravas lidlaukā, taču tas neizdevās, jo visu sarežģīja zāles segums, kurš modeli burtiski pievilka. Specifiskās pacelšanās dēļ tika balsots par labāko pacelšanās skreiceļu, un par tādu tika atzīts Vaiņodes lidlauks, uz kuru tālāk devās lidmodelistu komanda. Ierodoties lidlaukā gaisā  virmoja uztraukums un  spriedze, lai gan atbildīgākais darbs bija jāveic pašam lidmodeļa īpašniekam. Ikdienā lidojot ne tikai ar dažāda izskata lidmodeļiem, bet arī ar  Heli Sab 700 Goblin, Edgars jau iepraktizējies sarežģītu lidmodeļu vadīšanā, taču šoreiz ir jāpārvar satraukums un jākoncentrējās uz jauno modeli. Ikdienā Edgars lido klubā „Vertical Limit”, taču aktīvi atbalsta arī “Kuldīgas Aviācijas Sporta Kluba” rīkotos šovus, jo lidmodelisma iemaņas Edgars Lukss apguvis tieši KASK profesionāla pilota Jura Geides vadībā. Apmeklējot pulciņu Edgars bijis apzinīgs un centīgs un vienmēr parādījis labas prasmes pilotāžā, uzteic Juris Geide. Lepojoties par sava audzēkņa vērienīgo notikumu, arī Juris ieradies atbalstīt Edgaru nozīmīgajā dienā.

Apkārtējo padomus uzklausot un atbalstīts Edgars ceļ gaisā reaktīvo lidmašīnu un saņem pelnītus aplausus, kad pēc pirmā lidojuma to veiksmīgi nosēdina bez mazākās kļūdas. Kas tāds Kurzemē nav redzēts! Vaiņodes lidlaukā, pēc vairāku gadu pārtraukuma, atkal debesīs atskanēja reaktīvās lidmašīnas turbīnas skaļās skaņas. Tas piesaistīja pat apkārtējo iedzīvotāju uzmanību, kuri brauca sasveicināties un apskatīt notiekošo tuvāk.

Kā atzīst pats Edgars- „Par šāda veida Jet jau sen tika sapņots, bet atbaidīja tā sarežģītība. Kā arī mums Latvijā nav cilvēku, kuri ar šādiem modeļiem lidotu un būtu praktiskās pieredzes. Tāpēc nolēmu sarakstīties ar Jet modeļu top klases pilotiem un tehniķiem no Krievijas ar klubu RusJet. Viens no top tehniķiem un pilotiem Павел Лапшов, neatteica un palīdzēja tikt galā ar tehniskajām niansēm. Tā nu saņēmu dušu un sāku būvēt. Šo modeli izvēlējos no atsauksmēm un pēc popularitātes, dažādos forumos. Modeļa dizainu palūdzu noformēt sava uzņēmuma Marketinga daļai, jo vēlējos popularizēt savu uzņēmumu”. Lidmodeli rotā DEAC Data Centers uzlīmes un tas izgatavots pēc pasūtījuma un pēc klienta dizaina, interneta veikalos šādi modeļi netiek tirgoti.” Edgars turpina stāstījumu- „Lai salāgotu manas prasības sarakstījos ar Tomahawk Design pārstāvi Tomasu, kurš uzklausīja ko es vēlos un kādu vēlos modeli, tad sākām likt kopā. Protams, bija manas ambīcijas jo gribēju Spānijas kompānijas Electron-retracts, tā ir šasija un bremžu sistēma. Parasti šādiem modeļiem izmanto gaisa pneimatikas sistēmas, bet es vēlējos elektro vadāmas. Protams, Spānijas kompānija bija pretimnākoša un galu rezultāta savedu kopā abas firmas, kā rezultāta Tomahawk Desig izstrādāja modeli pēc Spānijas riteņiem. Lēnām visu liku kopā, gan turbīnas tehniskos datus gan elektroniku, bija dažādi varianti, bet konsultējoties ar Павел Лапшов no RusJet lēnām izkristalizējās visi tehniskie jautājumi”.e27.sized

Prieks bija vērot šo visu klātienē.

Tehniskie dati-

Setup:
Turbīna: JetCat P100RX, 100N @ 154.000 RPM/min
Retracts: Electric Retract ER40eVo (saskaņots gan ar Tomahawk un Electric Retract pielāgots speciāli modelim) + Elektro bremzes.
Bāka: GFK 3L + hoppertank Kevlar 300ml.
Degvielas caurules 6mm Tygon 4mm un vārsti no FESTO
Izplūdes truba: Komplektā modelis nāca ar vector thrust, nācās pasūtīt parasto trubu.
Servo: AIL, ELE, RUD Hitec HS-7940TH un FLA Hitec HS-7950TH
PowerBox Royal SRS incl. LC-Display, GPS + 2 x Futaba R7008SB paralēlslēgumā.
Turbīnas barošana: LiFePo4 3S 2100Mah + starta brīdī paralēlslēgums ar LiFePo4 3S 4100Mah, jo starta brīdī max jauda sasniedz līdz par 40Amp
Powerbox barošana: 2gab. Thunderpower 2S 2700Mah Lipo
Retrack barošana: Thunderpower 2S 1300Mah Lipo
Temperatūras noturīgi silikon kabeļi + termo aizsardzība “zeķe”, Pamata savienojumi spārnos MPX konektori ar Powerbox fiksāciju.
Modeļa Svars 10kg + 3L Jet a-1 degviela.

 

 

Vācijas kompānija kura ražo ļoti kvalitatīvus un dažādus modeļus Tomahawk Design.
http://tomahawk-design.com/produkte/modelle/jetmodelle/tomahawk-futura-190cm/

e13.sized

Arī Kuldīgas Aviācijas Sporta Kluba pārstāvji todien lidoja gan Cīravā, gan Vaiņodes lidlaukā. Kluba biedrs Zbigņevs Krasovskis bija nolēmis izmēģināt savu pavisam jauno un skaisti košo lidmodeli Extra 330, no GB, ar 2.3metri spārnu vēzienu. Zbigņevs pirmo lidojumu uzticēja veikt pieredzējušajam lidmdelistam Aigaram Geidei. Pirmo reizi paceļot to gaisā tehnika pievīla un noslāpa motors, taču nosēžoties viss noritēja veiksmīgi un ar nākošo piegājienu viss izdevās kā cerēts. Skrejceļš bija brīvs ikvienam lidot gribētājam un izdevību izmantoja arī pārējie klātesošie.

Vairāk foto šeit…

 

 

 

 

Raksta autors Santa Birzniece.