Gribu pamēģināt radiovadāmu lidmašīnu – ar ko sākt?

Šis jautājums ļoti bieži izskan gan dažādos publiskos pasākumos, gan interneta vidē.

Nav viena vienīgā ceļa, viedokļa, kā pareizi uzsākt šo interesanto hobiju, tāpēc KASK uzsāka iekšēju diskusiju, kurā apkopojām vairumu viedokļu un nolēmām tos publicēt.

 

Šo rakstu sēriju veltīsim tieši lidmašīnām (planieri, pilotāžas lidmašīnas, kopijas, lidojošie spārni , FPV…)  Ar ko tad sākt?

Mēs necentīsimies izmantot sarežģītus aviācijas terminus un izskaidrot aerodinamikas likumus, bet centīsimies vienkāršiem vārdiem paskaidrot šī hobija praktisko pusi.

Lai veiksmīgi uzsāktu lidmašīnas pilotāžu, vispirms ir jābūt pamatzināšanām un iemaņām lidmašīnas vadībā.

Ar ko noteikti nevajadzētu sākt, ja nekad rokās neesiet turējis modeļa pulti.

Visrupjākā kļūda – lielveikalos  jeb interneta dzīlēs tiek iegādāts vizuāli līdzīgs modelis lidmašīnai par salīdzinoši lētu naudu un tūlīt tiek izmēģināts. Lielveikalos nopērkamie modeļi parasti ir ar ļoti ierobežotām tehniskām iespējām un sliktām aerodinamiskajām īpašībām. Tie nekad nesniegs pareizu izpratni par modeļa vadību – vienu vārdu sakot , vējā palaista nauda tiešā nozīmē. Labāki modeļi tiek piedāvāti specializētajos modeļu veikalos, bet arī tur iegādājoties modeli, vadoties tikai pēc bildītes uz modeļa kastes, būs nepareizi ieguldīta nauda.

Nepērciet sākumā neko, kamēr jums nav uzkrātas vismaz kaut kādas zināšanas –  lielveikala pārdevējs ir ieinteresēts notirgot jebko, savukārt specializētajos veikalos jums sliktu neieteiks, bet jūs varat nopirkt daudz ko tādu, kas jums nebūt nav nepieciešams, lai uzsāktu šo hobiju, jo jūs vēl nezināt, kam tieši lidmodelismā gribēsiet visvairāk pievērsties. Tas, kas saista pašā sākumā, var būt maldinoši un atraktīvas ātruma lidmašīnas vietā jums pēc laika patiks vadīt labāk lēnu planieri, jeb otrādāk.

Mūsu ieteikums: mēģiniet vispirms apmeklēt kādu publisku modelistu pasākumu – par pasākumiem mēs informējam šeit… (skatīt , “Pasākumu kalendārs”) un šeit…. Nekautrējieties, droši nāciet klāt un komunicējiet. Pietiks ar vārdiem – es arī gribētu sākt nodarboties ar šo hobiju – ko jūs man ieteiktu?

Visi modelisti labprāt atbalsta jaunos censoņus un neliedz padomu. Vienīgais – neuzsāciet sarunu ar pilotu, kurš tajā brīdī vada modeli.

Ja jums nav iespējas apmeklēt kādu no pasākumiem, nav paziņu, kas ar šo hobiju nodarbojas, varat komunicēt interneta forumos , kaut  vai šeit… .  Nemēģiniet savu pirmo jautājumu uzdot – „ar ko sākt?”  Lai arī forumos informācija ir diezgan haotiska un patiesību atrast nav viegli, tomēr cītīgi dažus vakarus palasot šo informāciju, jums tomēr radīsies jau savs viedoklis – tas nekas, ja tas sākumā ir kļūdains – izlemsiet, kuriem tekstu autoriem ticēt vairāk, kuriem mazāk. Ne visiem, kuri daudz un “gudri” raksta, ir tikpat daudz praktisko zināšanu un iemaņu.

Informācijas interneta dzīlēs ir ļoti daudz, tāpēc sākumā lasiet, lasiet, lasiet.

 

Šobrīd ir pieejami ļoti daudz un dažādi simulatori, kuri atvieglo praktisko pilotēšanas iemaņu apgūšanu. Mēs iesakām kā pirmo pirkumu iegādāt simulatora pulti . Šeit vizuāli varam redzēt kā tas notiek datorā kuram pieslēgta reāla modeļu vadības pults…

Ja tā būs lidmašīna, tad pulti ar Mode1 (tikpat veiksmīgi lidmašīnu var vadīt arī ar Mode 2, 3 un 4,  bet, ja vēlāk izdomāsiet pievērsties pilotāžai, tad niansēs Mode1 būs ieteicamāka) Par “Mode”  atšķirību varam paskatīt šeit …

Pašas pults izvēle ir pietiekoši sarežģīts process, ja jūs varat investēt uzreiz hobijā vairākus simtus euro, ir vērts pults iegādi izskatīt nopietni un konsultēties ar pieredzējušiem pilotiem, bet ja jums vēl nav skaidrības vai šis hobijs jums būs uz ilgu laiku vislabākā izvēle budžeta variantam būs Turnigy 9xŠo pulti jums nebūs arī grūtības pārdot ja izdomāsiet to mainīt , jeb pamest šo hobiju. Vienīgi šo pulti jums būs nepieciešams pārprogrammēt, kam nepieciešama iejaukšanās ar lodāmuru, lai varētu izmantot tās potenciālu un visas pamācības turpmāk sakristu ar mūsu rakstiem. Tā nav sarežģīta operācija un izdarīt pa spēkam ir daudziem. Šim nolūkam izveidots raksts šeit…   Ja nevart to izdarīt paši, sazinieties ar mums (kontaktu sadaļā ir kontakti Vilnis Lauva, Uldis Kleinbergs, Guntars Strogunovs – mēs jums palīdzēsim) Tāpat šī pults ir pieslēdzama datoram, lai trenētos simulatorā. Būs nepieciešams tikai savienošanas vads. Jeb varat šim nolūkam nopirkt gatavu simulatora komplektu , tad pults ar kuru vadīsiet reālu modeli mazāk nolietosies. Piemēram šo… (ar šo pulti nevar vadīt reālu modeli). Augstāk minētā pults Turnigy 9x jums derēs visiem modeļiem , nāksies piepirkt tikai katram modelim savu uztvērēju, kuri šai pultij ir salīdzinoši lēti ~8euro. Savukārt pultis kuras dažkārt nāk līdz RTF(par to rakstīsim vēlāk) modeļiem un liekās ka šis komplekts ir lēts , vēlāk nebūs nekam izmantojamas un derēs tikai šim vienīgam modelim.

Kā pirmo simulatoru iesakām izvēlēties  Aerofly Deluxe, šis simulators ir pieejams par brīvu un lidmašīnām, kuras ir ietvertas standarta paketē, pietiekoši labi izstrādāta aerodinamika.

Par simulatora konfigurēšanu varat pēc palīdzības griezties šeit… . Kā pirmo modeli simulatorā izvēlieties kādu augšspārņa lidmašīnu.

Protams, ka sākumā jums gribēsies izvēlēties dažādas lidmašīnas un veikt visādus trikus, lai arī tie ir pilnīgi nekontrolēti – tas ir normāli .  Kad esat izspēlējušies , mēģiniet savas darbības simulatorā sākt veikt mērķtiecīgi.

  1. Izbrauciet ar lidmašīnu tieši uz skrejceļa (neceliet to gaisā, no kurienes pagadās), arī tas sākumā nav tik vienkārši.
  2. Pacelšanās izskrējienā noturēt lidmašīnu taisni uz skrejceļa
  3. Lidojumā centieties noturēt lidmašīnu vienā augstumā un lidot tikai pa apli, pēc tam jau izlidot astoņniekus
  4. Nosēšanās – kad esat tikuši tik tālu, ka lidmašīna lidojuma laikā nenokrīt, sāciet to sēdināt, līdz jūs to varat nosēdināt uz skrejceļa.

Lidmašīnas nosēdināšanai ir jāpievērš ļoti liela uzmanība un šī lieta ir jāapgūst jau pašā sākumā. Ja vieglākas lidmašīnas, jums uzsākot praktiskās nodarbības, pieļaus arī rupjāku nosēšanos jeb vienkāršu iesviešanu garākā zālē, tad jau nopietnāki lidaparāti visi būs pēc rupjas nosēšanās jāremontē un dažkārt šāds kritiens var būt arī lidmašīnai pēdējais. Kāpēc nevar nosēšanos trenēt pēc tam, ja to vajag. Var, bet šis ceļš būs garāks , jo pārmācīties pamata instinktus, kuri iestrādājas sākumā, ir pagrūti. Tāpēc labāk visu censties apgūt pēc kārtas, neko nesasteidzot. Simulatorā labi apgūt nosēšanās prasmi var ar pasažieru laineriem, jo tie nepiedod kļūdas, izvēloties kritisko ātrumu, kursu …

Un atceramies, ka simulators mums hobijā palīdz visu laiku, tas nav tikai sākuma iemaņu apgūšanai, tajā pieredzējuši piloti apgūst automātiku pirkstiem dažādām sarežģītām figūrām, darbojieties ar to jebkurā jums brīvā laikā. Šeit varat paskatīt jau augsta līmeņa lidojumu simulatorā…  

Viens no labākajiem simulatoriem ir Realflight, tam ir ļoti laba grafika (pieaugs arī prasība pēc datora resursiem) un visu veidu modeļiem labi strādā aerodinamikas likumi, bet šis simulators būs jāpērk, tas nemaksā lēti , jaunākās versijas strādā tikai ar speciālu pulti jeb atslēgu.

Bez sākumā minētā IPAC Aeroflay Deluxe protams ir daudz vēl citu simulatoru kuri ir installejami par brīvu , bet pēc prakses tiem ir vājāka aerodinamika , kaut grafika daudziem ir labāka par IPAC, piemēram Phoenix. Protams arī šis simulators ļaus apgūt pamata instinktus un būs sapratne kurš stiks, kurā brīdī jākustina, tam ir daudz skaistu modeļu… ,bet kā jau minējām, aerodinamika tam ir vājāka.

Kad automātika pirkstiem ir apgūta, laiks uzsākt praktiskās nodarbības, būtībā jau pēc 5 stundām, pavadītām simulātorā, jums būs aptuveni skaidrs, vai šī varētu būt tā lieta, kas jūs aizraus – ja degsme kļūs arvien lielāka, paralēli simulatora lidojumiem, ir laiks domāt par pirmo reālo lidmodeli.  Par to, kādu modeli labāk izvēlēties – būvēt pašam vai  pirkt, lasam sadaļā “Pirmā lidmašīna”.