putinukas

Pieņemsim, ka izpratne un pirmās iemaņas simulatorā par to, kā vadīt lidmašīnu, mums ir, ar pulti esam iepazinušies, nagi niez, gribam sākt praktiskos lidojumus. Ko tad īsti izvēlēties kā pirmo modeli. Pirkt gatavo vai mēģināt taisīt pašam. Kādreiz nebija iespējas par pieņemamu naudu nopirkt jau gatavu modeli un nācās vien to taisīt pašam. Nekā sarežģīta šajā procesā nav, vēl jo vairāk interneta dzīlēs ir ļoti daudz piemēru, kā rasējumos un aprakstos, tā arī video, kur soli par solim var sekot līdzi modeļa būvei.

Par pirmās lidmašīnas būvi mēs pastāstīsim kādā atsevišķā rakstā, kur sīkāk pieskarsimies materiālu, līmju, instrumentu izvēlei. Tā kā šodien gatavs modelis jau ir nopērkams par pieņemamu naudu, tad mēs ieteiktu pirmo lidmašīnu tomēr izvēlēties gatavu. Kāpēc? Ja lasāt šo rakstu, tātad esat iesācējs. Iesācējam noteikti sākumā būs grūti izprast visas nianses modeļa būvē un regulēšanā. Uzsvēšu vārdu “regulēšanā”, tieši šis etaps līdz reālam lidojumam nosaka to, cik veiksmīgi un stabili lidos jūsu pirmā lidmašīna. Gataviem modeļiem, kurus mēs jums vēlāk ieteiksim, regulēšana būs daudz vienkāršāka , jo tajos nebūs konstruktīvas kļūdas ar uzplūdes leņķiem, simetriju, konstrukcijas stingrību un citiem sīkumiem, kuras var rasties iesācējam, kurš savu pirmo modeli būvē pats, bez pieredzējuša modelista palīdzības. Ar to mēs negribam teikt, ka pirmo lidmašīnu būvēt pašam nevajag. Ja jums ir vēlēšanās radīt pašam, praktisko darbu iemaņas nav svešas, konstruktora gars ir sirdī, tad, protams, ķeramies paši pie modeļa būves, bet par to, kā jau augstāk minējām – citreiz. Mēģināsim palīdzēt tiem, kuri nolēmuši pirmo modeli pirkt gatavu.

Tirgus ir piesātināts ar labiem un ne tik labiem lidmodeļiem, sāksim ar to, ka pērkamie modeļi dalās 3 grupās. KIT ARF un RTF.

 

KIT – ir materiālu komplekts, no kuriem modelistam pašam ir jāuzbūvē lidmašīna , būtībā tas pats, ja jūs lidmašīnu taisiet no nulles pats, tikai, nopērkot šādu komplektu, jums nav jādomā, kur pirkt materiālus un nav jāzāģē sīkas detaļas, tās visas ir jau ietvertas komplektā. KIT modeļus parasti izvēlās pieredzējuši modelisti, lai paši var izveidot dažādus konstruktīvus mezglus pēc saviem ieskatiem, jeb tie, kuriem prieku vairāk sagādā radīt nekā lidot. KIT komplekts līdz gatavai lidmašīnai neiznāks lētāks par gatavu modeli.

 

ARF – tas ir jau gatavs modelis, bez elektronikas (daži ARF komplektējas arī ar servo jeb motoru) Jums būs jāpieliek minimālas pūles, lai šo lidmašīnu saliktu, tai ir jāuzstāda elektronika, jāielīmē un jāsavieno stūru piedziņas un modelis būs gatavs pacelties. Šis ir visizplatītākais modeļu komplekts, ko iegādājas gan pieredzējuši, gan jaunie modelisti.

 

RTF – modeļa komplekts, kurā ir iekļauts pilnīgi viss, lai lidotu un vairumā gadījumu modelim ir jāpieskrūvē spārns, jāieliek baterija un tas ir gatavs lidot. Arī pults ir komplektā. BET . Šie komplekti pārsvarā visi ir ar vājiem tehniskajiem rādītājiem. Pultīm nav regulējamas funkcijas, mazs darbības rādiuss, spēka piedziņa (motori) ļoti bieži izmantojās kolektora dzinēji (kas uz doto brīdi modelismā ir vēsture) pat ir redzēti modeļi ar NiMh baterijām, kuras arī šodien, var teikt, modelismā ir izmirušas. Mēs neiesakām šādu komplektu.

Cik noprotat, runa būs tieši par ARF komplektu.

Mūsu lapā augšējā komandu rindā  „Noderīgas Lietas” ir sadaļa e-veikali . Tur ir saites  uz veikaliem, kuros visvairāk iepērkamies mēs.

Kuras tad būtu tās modeļa īpašības, uz kurām skatīties pirmā modeļa meklējumos.

(nekādā gadījumā pirmā lidmašīnas iegādē nevērsiet lielāko akcentu uz modeļa ārējo izskatu, mūsu uzdevums ir nopirkt maksimāli stabilu un viegli vadāmu modeli)

Modeli vajadzētu izvēlēties vismaz ar 1m spārna vēzienu, jo mazāki modeļi būs daudz kaprīzāki vējainākā laikā, un, kā zināms, pie mums bezvēja dienas ir retums.

Ieteicams, lai tas ir augšspārnis ar nelielu V (spārnu gali nedaudz uz augšu atgādinot V burtu, ja skatieties modeli no priekšas) Kāpēc V un kāpēc augšspārni?  Šāda tipa lidmašīnai dinamiskais smaguma centrs būs stipri zem spārna un spārnam būs V, un tā  vienmēr pati centīsies iziet horizontālā lidojumā. Ja modelis būs noregulēts pareizi un jums kaut kas vadībā sajuks, tad pietiekoši lielā augstumā atliks atlaist vadības sviras un lidmašīna pati izies no virāžas, cilpas…  un izies horizontālā lidojumā. Ar šāda tipa lidmašīnām ir viegli mācīties, tās ir nedaudz „tūļīgas” . Kā vienīgo mīnusu šāda tipa lidmašīnām var minēt to, ka viņas ir slikti akrobāti, jo, kā jau minēju, modelis pats centīsies sevi stabilizēt.

Ne mazāk svarīgs parametrs ir slodze uz spārna (diezgan precīzi slodzi var aprēķināt, lidmašīnas svaru izdalot ar spārna laukumu dm2) Mums tagad nevajag iegrimt katra modeļa slodzes aprēķinos, tas vienkārši ir jāpatur prātā un, konstruējot lidmašīnu, jeb pievienojot tai dažādus mezglus, jāatceras, ka ar katru gramu pieaug slodze, līdz ar to lidošanas ātrums (ar mazāku slodzi lidmašīna var lidot daudz lēnāk nekā ar lielu)

Par slodzi uz spārna mēs pieminējām tāpēc, ka ir virkne skaistu modeļu ar apjomīgiem un krāsainiem korpusiem , bet ar lielu slodzi – sākumā mums tas neder.

 

Runājam, runājam, bet ko tad pērkam?

Viens no pietiekoši veiksmīgiem modeļiem ir izstrādāts tepat kaimiņos Lietuvā –

Putinukas, šo modeli var iegādāt  http://putinukas.lt/  . Šim modelim ir neliels V un tas ir augšspārnis, bet tas neliedz tam diezgan atraktīvi griezt arī mucas. Šo modeli var nopirkt arī nokomplektētu ar elektroniku – putinukas.lt ieteiktā elektronika ir ļoti optimāls risinājums. Tāpēc, ja nopērkat modeli atsevišķi un elektroniku gribat pirkt citur, droši varat vadīties no ieteiktās ražotāja komplektācijas. Modelis ir pārvilkts ar skoču , kas to padara aerodinamiski slidenāku un izturīgāku pret kritieniem, bez kuriem sākumā neiztikt. Šim modelim būtu tikai viens mīnuss – tam nav šasijas, tātad modelis ir jāizsviež no rokas. Pašā pirmajā lidojumā tas var būt apgrūtinoši, tāpēc palūdziet, lai modeli jums kāds izsviež. Modelis ir jāizsviež horizontāli uz priekšu ar nelielu leņķi ~15grādi uz augšu. Tas attiecas uz visiem modeļiem, kurus izsviežat no rokas.  Par šīm niansēm pastāstīsim nedaudz vēlāk.

Kā otru modeli mēs varētu ieteikt lidmašīnu no EPP materiāla . EPP ir materiāls līdzīgs putuplastam, bet tas ir daudz elastīgāks, tātad izturīgāks pret kritieniem. Kā mīnuss – tas nav tik stingrs, attiecīgi modelis lidojumā nebūs tik precīzs, bet tas sākumā var būt mazsvarīgi. No prakses labi lido Hobby King nopērkamie modeļi  Hummer EPP 3D Plane 1000m (šim modelim nav V, tāpēc tam nav pašstabilizēšanās spējs, bet tas spēj veikt pilnīgi visas pilotāžas figūras)

Vēl labi lidoņi priekš mācīšanās ir Hobby King nopērkami modeļi Bixler, AXN, kas ir izgatavoti no  EPO materiāla. Tas ir stingrāks par EPP, bet arī trauslāks. Jebkurā gadījumā ir jārēķinās ar to, ka pirmā lidmašīna tiks traumēta un tā būs jāremontē. Visas minētās lidmašīnas ir ļoti viegli un ātri remontējamas.

 

Šie ir tikai daži piemēri no lielā modeļa klāsta, kuri var būt kā pirmās mācību lidmašīnas, devām jums tikai dažus pamata norādījumus, kam vajadzētu pievērst uzmanību. Ja izvēlēties ko krasi atšķirīgu no šeit ieteiktajiem modeļiem, mēs ieteiktu jums pirms pirkuma pakonsultēties ar kādu pieredzējušu modelistu. Kaut vai turpat iepriekš minētajā forumā latrc.lv.   Tālāk runāsim par lidmašīnas salikšanu, pirmslidojumu regulēšanu un pirmo lidojumu.                                                              Turpinājumā modeļa salikšana un pirms lidojuma regulēšana.