Jeb, kā veiksmīgi lidot FPV un nenogalināt kaimiņu suni.

Sveicināti visi, kurus interesē šī visnotaļ aizraujošā lidojošo, braucošo un peldošo radiovadāmo rīku maģiskā burtu kombinācija! Ja pirms gadiem pieciem cilvēkiem pajautātu, kas ir FPV, tad 99.99% neziņā raustītu plecus un par to lietas kursā būtu tikai tādi atsevišķi dīvaiņi, kā šī raksta autors.
Taču pateicoties mūsu mazo austrumu draugu centībai padarīt sarežģītas (un ko tur slēpt, ne pārāk lētas) lietas pieejamas plašām tautu masām, aizvien vairāk cilvēku spēj pievērsties šim specifiskajam hobijam. Kas, protams, kopumā ir labi, taču rada nelielu blakus efektu, kad hobijā grib iesaistīties cilvēki, kuri savu stāstu iesāk aptuveni šādi – “neko nesaprotu no radiovadāmām lidmašīnām, bet gribu aizlidot 10 km FPV”. Protams ar domu, ka tos 10 km lidos jau rīt. Un tad mums nākas redzēt visādus baisus video, kur kāds neprātis manevrē ar savu lidaparātu starp mašīnām pa Jūrmalas šoseju, vai priecājas, cik smuki un tuvu nolidoja gar viņa lidmašīnu Boeings Rīgas lidostas tuvumā.
Lai šādu skumju ziņu mums būtu jādzird pēc iespējas mazāk, es centīšos nelielā rakstu sērijā izklāstīt pamata lietas un zināšanas, kas būtu jāzina katram, kurš grib nodarboties ar šo hobiju un ko esmu uzkrājis nu jau vairāk kā 5 gadus cītīgi darbojoties FPV un bezpilotu lidaparātu jomā ,kā arī sasniedzot šādus tādus sīkus rekordiņus.

Kas tad ir FPV?

FPV ir abreviatūra no “First person view”, vai valsts valodā – pirmās personas skats. Tas nozīmē tikai to, ka lidaparāts, automašīna vai cits attālināti vadāms rīks tiek vadīts, nevis skatoties uz pašu aparātu, bet gan caur kameru, kas atrodas vadāmajā rīkā. Tas rada sajūtu, ka pats sēdi lidmašīnā to vadot, kas pats par sevi jau izklausās diezgan aizraujoši.
Neiedziļināšos sīkos vēstures pētījumos, taču mēģinājumi attālināti vadīt lidaparātu ir senāki, nekā varētu padomāt. Pirmie šādi veiksmīgie mēģinājumi jau ir bijuši pēc pirmā pasaules kara! Taču hobija līmenī tas kļuva pieejams samērā nesen, aptuveni pirms 10 gadiem, iegūstot ļoti lielu popularitāti un strauji attīstoties burtiski pēdējos divus, trīs gadus.
Rezultātā mēs esam nonākuši līdz līmenim, kad visu lidošanai nepieciešamo jau ir iespējams iegādāties par prātam aptveramām summām, kaut arī vēl jo projām ne par centiem.
Turpmāk rakstot par FPV es stāstīšu tieši par lidaparātiem, jo ar automašīnām un laivām viss ir krietni vienkāršāk, tos ir krietni grūtāk uzgāzt kādam uz galvas, jumta utt.

Kas ir nepieciešams un ar ko sākt? Varbūt dažiem tas izklausīsies dīvaini, bet FPV vajag sākt BEZ FPV. Ar to es domāju, ka nepieciešams iemācīties vadīt lidaparātu bez palīglīdzekļiem ar skatu no malas. Un tikai tad, kad jūs spēsiet to vadīt ar aizvērtām acīm un vienu roku aizsietu aiz muguras, varam sākt krāmēt virsū nepieciešamo minimumu, lai varētu mēģināt lidot ar skatu no kameras.
Tātad absolūtais minimums, lai ielēktu šajā hobijā neskaitot lidaparātu ir sekojošs:

  • Kamera, kas atrodas uz lidaparāta.
  • Video raidītājs ar antenu (arī uz lidaparāta).
  • Video uztvērējs ar antenu (uz zemes).
  • Kaut kas kur skatīties bildi, neliels monitoriņš, lēta ķivere ar ekrāniņu, vai ja budžets atļauj – video brilles.

Saprotams, ka šāds minimālais komplekts derēs tikai kaut kam ļoti vienkāršam un tuvu lidojošam, tipiski – 250 klases sacīkšu kopterītim, vai nelielam lidojošajam spārnam, ko netālu no sevis padzenāt pa krūmiem.
Kā piemēru varu norādīt minimālu komplektu lai mazo kopterīti pārtaisītu par FPV.

FPV

Video raidītājs ar kameru – 19$

Viss vienā – 18$

Video uztvērējs – 15$

Lēts monitoriņš – 30$

Un tā, par nieka ~60 eiro (kā nu paveicās ar kursu sūtīšanas dienā) , mēs varam pārtaisīt savu mazo lidaparātiņu par FPV aparātu.
Un, protams, kāda papildus baterija, ar ko uz zemes “iebarot” monitoriņu un uztvērēju, mierīgi derēs vecs 3s akumulators, vai kas cits ar 12v spriegumu, piemēram akumulators no datora nepārtrauktā barošanas avota.
Šeit es runāju par minimālo komplektu, ko var izmantot kaut kam mazam un maksimāli nebīstamam apkārtējiem. Ja ar FPV plānots lidot ko lielāku un tālāk par tuvējiem krūmiem, tad papildus nepieciešamas vēl vairākas lietas, tādas kā:

  • Autopilots.
  • Video rakstītājs uz zemes.
  • Papildus meklēšanas ierīces uz lidaparāta.
  • Labas kvalitātes komponentes, kā uz lidaparāta, tā uz zemes.
  • Iepriekšēja maršruta izpēte, kaut vai Google Earth, lai novērtētu riskus un iespējamos objektus lidošanas maršrutā.
  • Veselais saprāts!

Bez tam, lai uzbūvētu FPV lidaparātu, nepieciešamas zināmas prasmes, kā draudzēšanās ar lodāmuru, minimāla sapratne par elektroniku un elektrību, vismaz tik daudz, kas ir plus un mīnuss, un ka 5V vai 12V nav viens un tas pats.
Bez šaubām, arī vēlme mācīties un “rakt” zināšanas internetā.
Tad nu ja pēc visas šīs garās penteres kādam vēl nav pazudusi vēlme šo un to uzzināt par FPV, tad nākošajā mūzas apmeklējuma laikā uzrakstīšu sīkāk par vienu no svarīgākajām komponentēm – video raidītāju un kameru, kādu izvēlēties, pēc kādiem kritērijiem, kā arī zemūdens akmeņiem ar ko var saskrieties izmantojot vienu vai otru sistēmu. Turpinājums otrā daļa šeit...

Jauku vakaru, rītu, dienu utt
Vilnis Lauva.