„Edvin Cup” ir starptautiskas planieru sacensības, kuras norisinās Igaunijas pilsētā Riidaja. Sacensības notiek divu dienu garumā un tajās startē dalībnieki, kuri pārliecinoši spēj vadīt savus F3J un F5J planierus. Dažiem šie nosaukumi var likties pavisam sveši. F3J no starta uzvelk ar vinču, bet F5J ir elektrisko dzinēju planieri, kuri augšā lido ar elektromotoru.

 edvincup6

Kuldīgas Aviācijas Sporta Klubu pārstāvēt devās Aigars Spruntulis, Juris Geide, Aigars Geide, Uģis Geide un Santa Birzniece. Aigars Spruntulis pārstāvēja F3J un F5J , Juris Geide un Aigars Geide pārstāvēja  F5J klasi, savukārt Uģis Geide sacensībās tika pieaicināts kā tiesnesis. Dobelnieks Aigars Spruntulis uz sacensībām jau devās 4:00 no rīta, jo F3J sacensības bija pirmās. Kuldīdzniekiem  Izbraukšana uz galamērķi sākās 8:00 no rīta un pēc vairāku stundu gara ceļa nonākam maršruta pirmajā vietā Ādažu lidlaukā, kur norunāta satikšanās ar Andri Vicinski . Uģis ar Andri uz Igauniju tālāk dodas ar Andra lidmašīnu. Ceļš turpinās. Pļavā, aiz Valmieras, redzam rosību, tā piepildīta ar jaunajiem lidmodelistiem, kuri aktīvi mētā pašu izgatavotos brīvlidojošos modelīšus H-600. Ieskatoties, Juris atpazīst Gunāru Puriņu, kurs ikdienā vada vietējo tehniķu staciju. Kā zinājām, tad Gunārs uz sacensībām Igaunijā nevarēja doties, jo tieši šajā dienā pats rīkoja sacensības, taču tā bija veiksmīga sakritība, ka to vieta sakrita ar mūsu maršrutu. Braucam tālāk un nonākam Igaunijas pilsētā Rideli, kur bija paredzēts apskatīt vietējo lidlauku un igauņu lidotāju klubu, kā arī šī bija vieta, kur nolaidās Andris ar Uģi un mūs jau gaidīja. Iebraucot lidlauka teritorijā, skatam paveras liela un sakārtota teritorija ar galveno namu lielās aviācijas biedriem un dažiem angāriem lidmašīnām. Teritorijā atrodas arī daudzi mazāki namiņi, kuros var pārnakšņot, pēc vajadzības, lidmodelisti vai atlidojušie lidmašīnu īpašnieki. Apkārt rosās cilvēki, netālu ganās zirgi, bērni spēlējas īpaši izgatavotā laukumā, taču skatu īpaši piesaista izgājušie uz lauka igauņu modelisti ar saviem modeļiem. Milzīgu izmēru(ar 5 līdz 6 metru vēzienu) un krāsu planieri un citi lidaparāti krāšņi spīd vakara saulē. Kurss tiek ieturēts taisni pie viņiem. Diskusijas par tehnikas lidošanas īpašībām un specifiku tiek paspilgtinātas ar virs galvas kursējošām lidmašīnām. Ik pa brīdim no skrejceļa atraujas un gaisā paceļas Vilga ar atpazīšanas zīmi ES-TAD, kura aiz sevis augšā ceļ planierus, turpat blakus izgatavots Vilgas kopijas modelis ar 4. metru spārna vēzienu gaisā velk planiera kopiju ar 5m spārna vēzienu, šāda izmēra planieru kopijas redzamas vēl daudz, startu gaida arī Blanix planiera kopija kura aprīkota ar īstu reaktīvo turbīnu. Aviācijas skaņas un smarža valda visapkārt, un visur novērojama aktīva darbība.

edvincup4 edvincup2 edvincup3 Edvincup1

Skaists un silts vakars, noskaņa ir mierīga un visi atvelk elpu pēc garā ceļa, taču ilgi nav laika kavēties, jo vēl jāveic stundu garš pārbrauciens uz galveno sacensību pilsētu. Pa ceļam skatienus pievērš kāds ezers, kurā novērojamas ūdens šļakatas. Nolemjam iebraukt, jo tur noteikti notiek kaut kas interesants. Ceļa malā auto ar Latvijas, Igaunijas, Lietuvas, Krievijas un Baltkrievijas valstu numurzīmēm un pie ezera daudz cilvēku. Šeit notiek radiovadāmo motorlaivu sacensību posms. Esam priecīgi vērot, kā mazās un ņiprās laivas šķeļ ezera ūdeni. Diemžēl uz lielo motoru laivu, kuras aprīkotas ar 30 ccm motoriem, esam nokavējuši. Pārrunas ar dažiem dalībniekiem ļauj saprast, ka pasākums ir nopietns un arī mums par lidmodeļiem tiek uzdoti dažādi jautājumi. Tuvojoties navigācijas norādītajai vietai, pamanām dažus auto uz vietējās pļavas un negaidīti esam jau atraduši īsto vietu. Neiesim jau braukt uz viesu namu, kad turpat blakus gaisā kaut kas lido! Stūre pagriezta pret noskatīto vietu un uzreiz turpat satiekam KASK pārstāvi Aigaru Spruntuli, kurš jau ņēmis dalību pirmās dienas posmā. Aigars Spruntulis F3J klasē ierindojās 6.vietā, vēl no Latvijas F3J klasi pārstāvēja Alekandrs Sergejevs un Jurijs Erminass(Jurčiks). Uz lauka aktīvi trenējas igauņu modelisti, vakara krēslas tuvošanās viņiem nav šķērslis. Pēc veiksmīgas iekārtošanās skaistā viesu namā vakars tiek pavadīts paziņu kompānijā pie sarunām. Uz brīdi mums pievienojas saimnieks, kurš zina stāstīt, ka vietēja mežā brīvi staigā lācis, kurš šad un tad apciemo arī lauku sētu.

Sacensību diena ir klāt! Aiz loga saulains rīts, tomēr vējš diezgan naski dzenā koku galotnes. Esam otrais auto uz lauka, neskaitot pašu organizatoru Edvīnu. viens pēc otra sarodas pārējie sacensību dalībnieki, kuri sāk gatavot savus modeļus startam. Viens no tiem ir mūsu Aleksandrs Sergejevs no Rīgas ar Tragi 801 Cluster, kurš pārstāv klubu “Nākotne”. Dalībniekus iedala grupās pēc kārtas numuriem, visus informē par sacensību gaitu un tiesneši ieņem savas vietas. Mākoņi un vējš dara savu, atrast pareizo termikas vietu ir visnotaļ grūti. Kāds augšupejošās gaisa plūsmas uzķer virs vietējā mežiņa, cits tuvāk apkārtējiem laukiem un ikvienam starplaikos ir laiks izdomāt savu stratēģiju. Cenšoties saskatīt putnu planēšanu vietas, igauņi aktīvi turas virs koku galotnēm. Katram no dalībniekiem tā ir veiksmes spēle, jo nav viegli atrast īsto planēšanas gaisa telpu. Pēc pirmās kārtas KASK ieņem labas vietas, lai gan ne pirmās. Visi latvieši cenšas nepārsniegt augstuma limitu, lai neiegūtu soda punktus un spētu cīnīties par labām vietām. Jura vieglais “Manderin” planieris brīžiem sāk zust skatienam, tāpēc Juris lido piesardzīgi. Aigars Spruntulis startē un lido pārliecinoši ar savu Tragi 801 Clustler planieri. Katram ir sava taktika. Pēc otrās kārtas vislabākais rezultāts ir Aigaram Geidem, kurš rādīja lieliskas prasmes nosēžoties uz precizitāti. Viņa planieris ir Tragi 705 ar paštaisītu ķermeni. Kā paredz sacensību nolikums, finālā iekļūst pirmo 5 vietu ieguvēji kuru starpā ir arī mūsu Aigars Geide. Vienīgais no latviešiem, kopā ar igauņiem, tālāk lido Aigars un izpilda nepieciešamos 3 lidojumus kuriem darba laiks ir 15 minūtes. Vienā no lidojumiem starta augstuma limits (200m) ir pārsniegts par vienu metru. Pēc sacensību nolikuma par to tiek doti soda punkti. Taču šoreiz organizatori par to oficiāli sapulcē nepaziņoja. Apkārt novērojam, ka pērējos finālistus ar vajā dažādas ķibeles. Pūš stiprs brāzmains vējš kurš mētā modeli, kas apgrūtina precīzu nosēšanos,  jo jau metrs no centra, kurā jānosēžas, dod ievērojamus soda punktus. Sacensības ir dinamiskas un grūtas visiem. Laiks paliek arvien sliktāks un  visi saprot, ka  neizspruks no lietus frontes, kura aktīvi tuvojas. Ar satraukumu tuvojamies izliktajiem fināla rezultātiem un kāds gan prieks un lepnums pārņem par Kuldīgas Aviācijas Sporta Kluba biedra Aigara Geides Igaunijas atklātajā planieru čempionātā izcīnīto godalgoto 3. vietu 1. etapā.

edvincup5 IMG_0538f

Pirmo vietu izcīnīja Priit Leomar ar Tragi 801 Clustler, otrajā vietā palika Juri Reitel ar  Stork. Abi bija ļoti nopietni sagatavojušies un radīja iespaidu, ka trenējas katru dienu.

Lai gan Aigars Spruntulis, Juris Geide un Aleksandrs Sergejevs palika nedaudz aiz pjedestāla, lepojamies ar visiem dalībniekiem un, ja nepaveicās šoreiz, paveiksies citu reizi. Apsveicam Aigaru Geidi un novēlam visiem veiksmi nākošajos posmos. Vairāk foto šeit …

 Raksta autors Santa Birzniece.