[wpdevart_youtube]vuww7hD7g7A[/wpdevart_youtube]

“Sanāciet, salidojiet” kļuva par pasākuma saukli 13. jūnijam visiem lidmodelistiem un mazās aviācijas pilotiem. Pasākumu ar šādu nosaukumu sarīkoja Kuldīgas Aviācijas Sporta Klubs. Tas tika rīkots Cīravas plašajā lidlaukā, kurš sevī ietver gan zāles segumu, gan betona plāksnes 800m garumā un katrs pilots savai tehnikai var izvēlēties sev piemērotāko segumu. Cīravas lidlaukam ir sena vēsture, taču gadiem ejot, tas palicis daudz klusāks un mierīgāks. Ikdienā to izmanto KASK biedri treniņu nolūkos un lidojot ar ultralight un ne tikai klases lidmašīnām. Šogad tas jau uzņēmis viesus sezonas atklāšanā maija mēnesī.

Sestdien jau no paša rīta Cīravas lidlaukā valdīja rosība un cilvēku aktīva darbošanās visapkārt. Lidmodelisti, viņu ģimenes, atbalstītāji un skatītāji ieņem labākās vietas. Secinām, ka laiks ir kā uz pasūtījuma. Saule spīd, vējš ir pieņemams, lai gan varētu būs mazāks. Vienā garā rindā sāk kārtoties līdzpaņemtie dažādu izmēru, faktūras un motoru modeļi. Pie debesīm dzirdam dzinēju skaņas no dažādām debespusēm, tās ir ultralight un ne tikai klases lidmašīnas, kuras atbalsta pasākumu un viena aiz otras ierodas, lai piedalītos programmas otrajā daļā. Kāds iespaidīgs skats, kad tie sāk savu nolaišanos, izvēloties sev piemērotāko skrejceļa virzienu. Pamazām pie angāra rindā sastājas dažādu modeļu un izmēru aviācijas tehnika.

Kā saka paši organizatori – šovs galvenokārt ticis veidots, lai popularizētu aviāciju un klubu darbību kā tādu, ar mērķi padarīt to interesantu visai ģimenei. Gribam popularizēt modelismu un piesaistīt vairāk jaunatnes šim sporta veidam. Daudz labāk ir pavadīt dienu svaigā gaisā praktizējot dažādas figūras gaisā nevis visu dienu nonīkt pie datora. Datortehnika noteikti maksā dārgāk kā normāla pults un modelis kurš sniedz daudz vairāk prieka un veselību, jo daudz uzturēsies svaigā gaisā. Lidmodelisms ietver sevī plašas iespējas apgūt praktiskās iemaņas darbā un zināšanas ar tehniku, kura noderēs visas dzīves garumā, kā arī ģenerēt savas idejas ne tikai fantāzijās, bet praksē. Pie kam modelismu var padarīt interesantu, kad apgūti fizikas likumi, var uzbūvēt, piemēram kaķi.

Bildes… sanaciet salidojiet video

Uzrunu saka kluba prezidents Juris Geide un šovs var sākties. Kā pirmie priekšnesumu rāda visi putuplasta modeļi un vieglās lidmašīnas. Tās gaisā traucas skanot Credo dziesmai „Lido”. Tie izdaiļo zilās debesis ar savām krāsainajām kreppapīra astēm, kuras līgani lokas aiz modeļiem, veidojot izteiksmīgākas lidojuma figūras. „Kāds skaistums”.. saka man blakus esošie skatītāji. Bērni vecākiem norāda, kuras krāsas tos piesaista visvairāk. Kā nākošie augšup traucas multirotori. Uz doto brīdi pasaulē vispopulārākā modeļu klase, jo iemācīties tos vadīt ir visvieglāk. Pilotiem ir iespējas uz tiem uzstādīt kameras un uzņemt video, tāpēc tos cilvēki sākuši izmantot daudzās komerciālās nozarēs. To elektrodzinēji un interesantais izskats radīja interesi ikvienam no klātesošajiem. Šoreiz uz starta strīpas stājās 8 pieredzējuši piloti ar dažādu izmēru ašajiem lidoņiem. Daži pat tos vada ar speciālām videobrillēm, kuras pilotam ļauj sajusties kā pašam esot tajos iekšā. Pēc šiem lidojošiem robotiņiem uz pļavas iziet 3d klases helikopteri, kurus vada īsti profesionāļi. Triku dažādība un sarežģītais izpildījums ir ilgi jāapgūst un piloti demonstrē augstas klases manevrus. Klātesošo elpa aizraujas un sajūsmas skatieni pavada abus Heli Sab 700 Goblin. Katrs no tiem sver 4.5 kg un to rotors pārsniedz 1. 5 m diametru ar jaudu 3 kilovati. Motoriem darba temperatūra nereti sasniedz pat 300 grādus un 300 ampēru slodzi. Edgars Lukss īpaši piesaista visu uzmanību ar triku, apgriežot helikopteru kājām gaisā un pietuvojoties tikko nopļautās zāles garumam un to aizskarot ar propellera asmeni. Abi piloti šovu rāda aktīvas mūzikas pavadījumā un visu padara baudāmāku RC club Vertical limit pārstāves Karīnas Zariņas komentāri. Karīna komentē šovus ne pirmo reizi un vienmēr to dara pārliecinoši un labi, pastāstot par visu modeļu īpašībām. Pēc šī aktīvā priekšnesuma stafeti pārņēma elektroplanieri un skanot skaistai un mierīgai mūzikai tie paceļas debesīs. Dažiem no tiem spārnu vēziens sasniedz 5m. Meklējot gaisa strāvas tie planē plašajā debesjumā un atgādina putnus, kuri tādā pašā veidā lido izmantojot augšupejošās gaisa masas. Visi kluba planieru klases pārstāvji ar tiem piedalās arī sacensībās un gūst tajās panākumus un godalgotas vietas. Planieru vadītāji īpaši tos izjūt un skatītāji novērtē to vadīšanas specifiku. Par to izskatu vēl ilgi dzirdam pārrunāšanu apmeklētāju vidū, jo piloti parādīja lieliskas to nosēdināšanas prasmes. Jurim Geidei ar Aigaru Spruntuli izdevās tos piezemēt blakus viens otram, tādā veidā izveidojot pilnīgu simetriju. Laiks pienācis izkustināt Curare lidmašīnu Uģa Geides vadībā. Motors iedarbināts un F3A pilotāžas lidmašīna traucas gaisā. Uģis to atjaunojis pēc vairāku gadu pārtraukuma. Šī Curare ir īpaša, jo to pašrocīgi uzbūvējis Juris Geide. Uģis lidojot demonstrē precīzas akrobātiskas figūras. Tās ātrums un veiklība ir tiešām iespaidīga. Priekšnesumu papildina arī Gunārs Dambis, kurs pievienojās zemākajā gaisa telpā ar modeli Polaris. KASK īpaši piedomājis, lai mazākajiem apmeklētājiem dienas laikā būtu kāds īpašs priekšnesums. Sākot skanēt bērnu dziesmai gaisā traucas visi angry birds. Dauzoties un lidojot katrs uz savu pusi tie iekustina publiku uz dejām. Vecāki priecājas kopā ar bērniem un, lai gan šķiet, ka putnus vadīt ir viegli, tomēr šie lidmodeļi prasa īpašas prasmes un gaisā noturēt tos nevar ikviens. Putni lido un krīt, bērni sajūsmā raugās uz tiem, atpazīstot savu iemīļoto multiplikācijas filmu tēlus. Ne mazāku izbrīnu rada no betona seguma lielā ātrumā pacēlies L39 Albatross reaktīvās lidmašīnas pus kopija, kura aprīkota ar EDF turbīnu. To darbinot darba strāva sasniedz 140 ampērus. Kāds skaistums! Katrs sīkums būvējot modeli ir pārdomāts. Tas ir 2 m garš ar 1. 5 m spārnu vēzienu. Aktīvi tas pārlido lidlauku no vienas puses uz otru un atkal atpakaļ. Lai gan šoreiz pievīla tehnika un akumulatora darbības pārtraukšanas rezultātā reaktīvās lidmašīnas modelim bija jāveic avārijas nosēšanās, tomēr tas spēja parādīt savu lidošanas specifiku. Diemžēl neiztika bez nelielas aizķeršanās, kura prasīs nelielu remontu, bet tāds ir šis sporta veids. Vienmēr jārēķinās, ka tehnika ir tikai tehnika vai laika apstākļu rezultātā var nākties kaut ko labot. Ceram, ka Edgara Albatros drīz atgriezīsies ierindā. Savu starta laiku precīzi ievēro pieredzējušais pilots Juris Zariņš no mūsu sadraudzības partneriem RC club Vertical limit. Sāk skanēt speciāli šim šovam pašu sagatavots mūzikas pavadījums un rozā krāsas Ekstra ar 2.3 m spārnu vēzienu paceļas no skrejceļa. Juris Zariņš sagatavojis īpašu lidojumu kompleksu ar kuru piloti startē arī pasaulē avio šovos. Vienreizējas figūras un dažādu krāsu dūmi izdaiļo debesis virs Cīravas lidlauka, neatstājot vienaldzīgos skatītāju vidū. Visi sajūsmā vēro viņa sniegto šovu. Pilots ir profesionālis un pārzina katru pilotāžas kustību. Apkārtējo fotoaparāti un video kameras pavērtas pret skaisto priekšnesumu. Lai arī cilpa ir viens no vieglāk izpildāmiem pilotāžas figūrām, tomēr to izpildīt ieturot precīzu riņķa līniju ir ļoti grūti. Juris Zariņš to lieliski pārvalda, lai gan vējš visu apgrūtina. Aplausi atskan, kad Extra ir veiksmīgi nosēdināta. Arī KASK aktīvs biedrs Agris Luzers ir gatavs pacelt gaisā savu košo un dzeltenas krāsas YAK 55 pus kopiju īstajam lidaparātam. Benzīna 120 kubikcentimetru divcilindru iekšdedzes dzinējs ierūcina gaisu, šķel to dažādos virzienos un Agris parāda kā spēj to kontrolēt. Katra kustība izdodas lieliski. Tās iespaidīgais spārnu vēziens sasniedz 2. 6 m un tā priecē ar dūmu astēm, veicot akrobātiskas un baudāmas figūras. Viss ir pārdomāts un ABBA dziesmai skanot YAK 55 dejo debesīs.

Kā pēdējo priekšnesumu dienas avio šovā organizatori vēlas veltīt kolēģim Aivaram Benderam, kura dzīves lidojums negaidīti pārtrūka nesen. Lidojumu uzsāk viens no Aivara tuvākajiem modeļiem Multiplex, kuru debesīs ceļ lidmodelistu pulciņa vadītājs un aktīvs KASK biedrs Juris Girvaitis. Aiz tā augšup lido vieglās lidmašīnas ar krāsainajām astēm, multirotori un lielie planieri, kā arī Agris Luzers sagatavojis īpašu dzeltenu balonu, kuram piestiprināta dzeltenas krāsas roze kā sveiciens kolēģim.

          Juris Geide pārņem vadību, jo turpinājumā paredzēti mazās aviācijas veiklības vingrinājumi, parāde un lidojums pāri Kurzemei. Šoreiz vējš ietekmē pasākuma gaitu un ievieš savas korekcijas. Tiek izlemts turpat virs Cīravas izvizināt dažus skatītājus un pārējo šoreiz atcelt. Bez uz vietas esošajiem Sting TL 96, Blanek un Vivat, apskatāmi un ieradušies ir burvīgie lidaparāti Cessna 172 no Palangas, Sky Ranger no Rīgas un Siriuss no Rojas. Pēc Cīravas izpētes lidojumiem, visi tika aicināti un turpināja dienu dodoties uz Jūrkalni, kur burvīgā stāv krasta malā atrodas kempings „Vēverlejas”. Ikvienam ir iespēja iekārtoties namiņos vai telšu vietās un viss pasākums var turpināties. Kāds dodas peldēties todien tiešām siltajā jūras ūdenī, kāds atpūšas klausoties putnu treļļus, cits jau cep šašliku, ar tā smaržu vilinot apkārtējos. Taču no organizatoru puses tas vēl nav viss. KASK šos svētkus padarīja īpašus, ņemot vērā pasākuma dalībnieku dažādās gaumes. Vakara gaitā ieradās iepriekš ielūgtie loku šaušanas meistari no Aizputes kolektīva „Bandavas Strēlnieki”. Katram tiek piemeklēts individuāla izmēra loks un dota iespēja pierādīt savu precizitāti. Ja kādam pietrūka vēl asākas izjūtas, KASK biedri jau īpaši bija izveidojuši trasi multirotoriem pa mežu. Koku šķēršļi un ātrā trase rada adrenalīnu lidojot ar ātrajiem kopterīšiem. Satumstot, piloti, kuri iepriekš aprīkojuši savus putuplasta aparātus ar led gaismiņām, tika aicināti izveidot savu brīvās fantāzijas lidojumu. Pievienojās arī viens multirotors. Kā naktstārpiņi spīdot modeļi pārņēma debesis virs pļaviņas. Tie bija dažādi un spilgtās krāsās. Paldies katram no pilotiem par ieguldīto darbu tajos. Skanot dziesmai „Kurzeme” pasākuma izskaņā dalībnieki un viesi varēja vērot sagatavotu krāšņu salūtu. Svētki nosvinēti.

          Diemžēl nedaudz nokavēja ierašanos mūsu uzaicinātie draugi no Babītes Aviolīnijām un viņu paraugdemonstrējumi notika tikai nākošajā dienā, lidojot ar paraplānu. Ceram, ka nākošreiz viņi varēs piedalīties visur kopā ar mums.

          Sakām paldies par atbalstu un sadarbību Unlimited RC un Latvijas RC pilotu kluba pārstāvjiem, „Bandavas Strēlniekiem”, Skrundas televīzijai, avīzei „Kurzemnieks”, lidmodelistiem, kuri bija sabraukuši no visas Latvijas, mazās aviācijas pilotiem par atbalstu, Intam Folkmanim un katram apmeklētājam individuāli.