Sveiciens visiem šī hobija cienītājiem un arī tiem, kuri tikai vēlas spert pirmos soļus šajā aizraujošajā hobijā, kā arī tie, kuri tikai vēro lidojumus.

Šo rakstiņu gribam veltīt visiem tiem, kuri vēl nezin neko par šo hobiju vai vēlas sākt ar to nodarboties vai nodarbojas nesen.

 Lai arī no malas šī aizraušanās izskatās kā rotaļāšanās, tas patiesībā ir sarežģīts tehniskais sporta veids, kurš sevī ietver visas jaunākās tehnonoloģijas, attīsta radošo domāšanu, prasmes strādāt ar dažādiem materiāliem un ierīcēm. Un, kā jebkurš tehniskais sporta veids, tas patiesībā ir pietiekoši bīstams kā pašam pilotam, tā arī apkārtējiem. Nepareizi ir iedomāties, ka pāris simts gramus smags putaplasta modelītis jau nevienam neko pāri nodarīt nevar. Nepieredzējuša pilota rokās , kurš nav apguvis pilotēšanas prasmi, tas var nodarīt kaitējumu citiem. Jā šāda lidmašīna ir spējīga izsist logu, tad tikpat viegli tā var radīt nopietnu traumu jums blakus esošajiem.

Tāpēc pats pirmais, pirms celt gaisā savu pirmo modeli – noteikti apgūstiet pilotēšanas prasmi simulātoros un lidojumu veiciet atklātā laukā , tālu no apdzīvotas vietas , tai tuvumā nedrīkst atrasties celtnes , elektroinstalācijas pārvadi un citas komunikācijas. Sīki šie noteikumi ir aprakstīti LV likumdošanā , tos jūs varat izlasīt šeit… Un to nezināšana jūs neatbrīvos no kriminālatbildības kāda incidenta gadījumā.

Attīstoties tehnoloģijām, lidmodelisms pēdējos gados ir ieguvis  divus krasi atšķirīgus novirzienus.

1.Virziens. Lidmodelisms būtībā ir vecāks nekā īstie gaisa kuģi , jo pirmie izmēģinājumi, vai cilvēks var lidot, sākās ar modeli. 70. gados lidmodeļiem parādījās pirmās attālinātās vadības iespējas, Visi šie modeļi lido tiešās redzamības zonā.(šie radiovadāmie modeļi nav droni) Lai pilots tos kontrolētu, modelis parasti neatrodas tālāk kā ~200m no pilota, jo modelim atrodoties tālāk, pilotam zūd spēja korekti noteikt modeļa orientāciju, lai to sekmīgi vadītu. Pārsvarā tiešās redzamības zona ir 50-150 m. Ja modeli izlaiž no šīs zonas , tas, zaudējot pilota kontroli, turpat netālu arī nokrīt , kaut arī vadības sakari ir saglabājušies. Šis lidmodeļu laišanas novirziens prasa no pilota ļoti labas pilotēšanas iemaņas , bez kurām praktiski nav iespējams modeli gaisā noturēt ilgāk par dažām desmit sekundēm.

Ieskats tiešās redzamības lidojumos vienā no mūsu pasākumiem:

2.Virziens skar vairāk jaunās tehnoloģijas un mazāk pašu modelismu, tas vairāk skar programmēšanas , robotronikas , elektronikas nozares – tie ir tie sauktie “droni”  Šie modeļi spēcīgu kontrolieru(datoru) vadīti, paši spēj lidot , izlidot misijas , atgriezties mājās un citas funkcijas… BET  jebkura elektronika var sabojāties , jeb tā var tikt nepareizi noregulēta , šādās situācijās “droni” ir nekontrolējami .Šie modeļi iesācēju rokās ir ļoti bīstami. Ja jaunais entuziasts uzsāk šo virzienu bez pamata soļiem pirmajā (pilotēšanas prasme tiešajā redzamībā, bez elektronikas stabilizācijas palīdzības), nepārbauda modeli , jeb pilots ir pārgalvīgs . Modelis var kļūt nekontrolējams  un izraisīt nopietnus incidentus , kuri uz šo brīdi reģistrēti ļoti daudz un sabiedrībā izraisa nopietnas bažas. Tikpat bīstams ir FPV modelis – lidojums no pirmā pilota skata – modelis aprīkots ar kameru un pilots to vada, skatoties uz zemes monitorā. Nepareizi izvēlētas lidošanas vietas , nepareizi izmantotās frekvences un to jauda nodara lielu kaitējumu mazai un lielajai aviācijai. Nevienam nav jāpaskaidro, kas notiek ar lidmašīnu, ja tā gaisā saskrienas ar putnu , drons jeb FPV ir vēl bīstamāks , jo tie necenšas pat izvairīties no sadursmes , tie akli lido savu maršrutu. Par pirmajiem drošajiem soļiem FPV lasiet šeit…

Vislabāk pilotēšanas prasmi un pirmos soļus spert kāda pieredzējuša pilota vadībā , droši varat kontaktēt ar mūsu klubu (mūsu kontakti šeit... ) , mēs jums neatteiksim palīdzību. Tiešās redzamības lidojumiem mums ir speciāli ierīkotas vietas atbilstoši spēkā esošai likumdošanai.

Esiet apdomīgi, sperot savus pirmos soļus šajā aizraujošajā, interesantajā hobijā, neizraisiet incidentus, lai jūsu dēļ necieš piloti, kuri ar šo hobiju nodarbojas desmitiem gadu, jo LV likumdošana ir jaunu noteikumu izstrādāšanas procesā , visvieglāk ir visu aizliegt , un pārgalvīgu, neapdomīgu  „dronu” pilotēšanas  dēļ šis hobijs var beigties visiem, jo sabiedrība nav informēta un neredz atšķirību starp šiem diviem lidmodelisma virzieniem. Mēs ceram, ka, izstrādājot jaunos noteikumus un ierobežojumus, tie  nepadarīs šo hobiju neiespējamu , tādējādi aizliedzot daļai jauniešu domāt un praktizēt radoši, nevis degradēties pie viedtālruņiem.

 Parādoties tirdzniecībā plašajam „dronu” skaitam , vēlēšanās palidot ar tiem rodas daudziem, jo tas taču it kā lido pats  – atceries, tā nav spēļmantiņa.

Negatīvu piemēru netrūkst – šeit daži piemēri, kuros 98% gadījumu ir nemākulīgas pilotēšanas un bezatbildīgas lidošanas sekas…