Daudzus no mums ir ieinteresējuši  3D pilotāžas modeļi un to vadība. Ļoti daudziem no mums šādi modeļi jau ir, bet ļoti daudz šos modeļus var redzēt lidojam nenoregulētus. Interneta dzīlēs esmu lasījis ļoti daudzus regulācijas paņēmienus un shēmas. Pārsvarā tie visi iesācējam ir grūti uztverami un piesātināti ar daudziem svešvārdiem. Tādā sakarībā viens no maniem virtuālās vides kolēģiem Igors Gubanovs uzrakstīja 3D modeļu regulēšanas pamācību iesācējiem , kura būtu viegli uztverama neidziļinoties sarežģītos pilotāžas un aerodinamikas terminos. Ar autora atļauju šo rakstu iztulkoju un ievietoju mūsu lapā. Personīgi es savus modeļus esmu regulējs tieši pēc šīs shēmas ar atšķirību ka, es nelietoju miksus.

Raksta autors, Igors Gubanovs, ir 50gadu vecs , dzīvo Samārā un visu dzīvi ir veltījis modelismam. Pats izgatvojis daudz dažādu klašu modeļus. Pēdējos 20gadus Pievērsies tikai 3D pilotāžas modeļu būvei un lidojumiem. Igors ir no tiem retajiem modelistiem kuri teicami lido un tajā pat laikā vēl paši izgatavo no nulles sev modeļus. Igors lido vairāk ar ARF modeļiem , priekšroku dod EF ražotāja modeļiem. 2014 un 2015 gada F3M sacensību uzvarētājs Krievijā.

Šo rakstu Igors ir izveidojis tikai no savas pieredzes, neapkopojot interneta dzīlēs atrastas frāzes. Lasiet , esiet uzmanīgi un cerams ka jums tas palīdzēs.

                                           /Uldis Kleinbergs/

igors2Igors 1/

IgorsRaksta autors Igors Gubanovs – Samāra.

RC 3D pilotāžas lidmašīnas regulēšana tiem kuri sāk ar to nodarboties.

(šī metodika ir balstīta uz manas pieredzes un vairākums gadījumos palīdzēs pareizi noregulēt modeli priekš klasiskās pilotāžas kompleksiem un vairākums 3D figūrām )

Metodika pielietota pārsvarā pilotāžas lidmašīnām ar spārna vēzienu 1300-1800mm un 3D lidmašīnām ar vēzienu vairāk kā 1300mm. Lidošanas režīms klasiskās pilotāžās kompleksiem tiek veikts ar mazajiem gājieniem , 3D figūrām ar maksimālajiem gājieniem.

 

1.Modeļa pamata regulācijas

– Visām stūrēm tiek iestādīti maksimālie gājieni un izliktas eksponentes 50-70%. Vairāk par 70% likt nav ieteicams, jo palielinot eksponeti lielāku par 70% strauji samazinās vadības  precizitāte . Ieteicams sākumā to izlikt 50-60%.

Ieteicamie leņķi no neitrālā stāvokļa grādos vadības stūrēm : 55-70 ELE(augstumstūrei) , 35-50 AIL(eleroniem), RUD (virziena stūrei) maksimālo cik atļauj modeļa ģeometrija.

– Mazie gājieni tiek iestādīti ~20% no maksimālajiem gājieniem AIL(eleroniem) un ELE(augstumstūrei), 40% RUD (virziena stūrei). Eksponentes mazajiem gājieniem iestāda  20-25%.

   atkarībā no vadības sistēmas eksponentes zīme var mainīties. Futaba , Hitec raidītājiem zīme ir ( – ) !!!

 Pēc ražotāja ieteikuma iestādām precīzu smaguma centru. Parasti tas ir ieteikts nedaudz priekšējais, bet pirmajiem lidojumiem tas ir normāli. Galvenais lai tas nebūtu vairāk aizmugurējais. Sākumā to droši varam iestādīt ar pašlīmējošiem balansējamiem svariņiem, ko izmanto auto riteņu balansēšanai (pēc pilnas modeļa regulēšanas lidojumos to izlabosim)

– Uz zemes noteikti pārbaudam ne tikai to vai stūres strādā , bet pārbaudam to vai tās kustās precīzi uz abām pusēm vienādi , sinhroni. Vislielāko uzmanību pievērst augstuma stūrei ja tās puses kustas atsevišķi vai nav novērojams “šķēres” efekts . augstuma stūrēm jākustas pilnīgi sinhroni visos stāvokļos. Pievēršam uzmanību eleronu pareizai kustībai , reversā strādājoši eleroni ir visizplatītākā jauno pilotu kļūda.

– Rekomendēju jau pašā sākumā iestādīt fail safe režīmu (režīms ja pazūd radio sakari)

dzinējs tiek izslēgts jeb darbojas uz zemajiem apgriezieniem,

eleroni neitrālajā pozīcijā,

augstumstūre maksimāli pacelta  maksimālajos gājienos,

virziena stūre maksimāli pa labi maksimālajos gājienos.

Un tā , stūres ir sākuma lidojumiem noregulētas , smaguma centrs iestādīts, F/S režīms iestādīts, elektronika pārbaudīta un borts pilnībā uzlādēts. Ir laiks pirmajam lidojumam.

2.Pirmie lidojumi , centrējuma iestādīšana.

Pirmā lidojuma uzdevums – iestādīt “bāzes” centrējumu. (Patiesībā tas nav viens lidojums , bet gan lidojumu sērija vairākas dienas.)

Pēc pacelšanās “kreisera” ātrumā (lidojums ar ~ pusi no jaudas) notrimmējam modelim visas stūres lai tas lidotu taisni horizontā.

Tagad mums vajag noteikt optimālo bāzes centrējumu (tas  var nedaudz mainīties konkrēta pilota prasībām pēc viņa uzdevumiem un mērķiem, bet ne vairs jūtami ).

Ļoti svarīgi šajā etapā ievērot modeļa ātrumu , lai vēlāk regulējot motora iebūves leņķi uz augšu un leju (ja tas būs nepieciešams) būtu pareizs atskaites punkts. Modeļa ātrumu vajag visu laiku izturēt vienādu – “kreisera” ātrumu , aptuveni gāzes stiks pa vidu.

Vislabāk regulācijām izvēlēties bezvēja laiku , tas ātrāk ļaus pareizi noteikt nepieciešamās regulācijas.

–  Lidojam taisni horizontāli un apgriežam modeli invertā lidojumā , ja modelis lido taisni jeb ir tieksme celties uz augšu, sēžamies un ievietojam papildus svaru modeļa priekšā (kā augstāk minēts visātrāk būs pielimēt svarus tieši uz modeļa kapota pašā priekšpusē) centrējums ir pārāk AIZMUGURĒJAIS !!!

  Katrs tests ir jāveic vairākas reizes uz dažādām pusēm lai mēs pārliecinātos ka neienesam korekcijas vadībā , vēja brāzmas….

 Kāpēc centrējums ir aizmugurējais ja lidmašīna parastā un invertā lidoumā lido taisni?

Mūsu pilotāžas  lidmašīnām stabilizators, motors un spārni ir konstruēti uz 0 ass. Tāpēc lai stabilizētu lidmašīnu taisnam lidojumam horizontā ir nedaudz jāpaceļ augstuma stūre(kura vizuāli var likties, ka stāv nullē) lai radītu spārniem uzplūdes leņķi un lidmašīna lidotu horizontā. Tātad sākumā augstuma stūre mums jau ir attrimmerēta, bet tas savukārt nozīmē ka apgriežot lidmašīnu invertam lidojumuma pie pareiza centrējuma tā centīsies nolaist degunu. Tas ir NORMĀLI !!!

 Kad šo testu esam veikuši un pārliecinājušies ka smaguma centrs nav aizmugurējais, paceļam lidmašīnu augstāk , apgriežam invertam lidojumam un pikējam ~45grādu leņķī :

Ja lidmašīna cenšas lidot uz šasiju , centrējums AIZMUGURĒJAIS

Ja  lidmašīna cenšas lidot uz kabīni , centrējums PRIEKŠĒJAIS

Ja lidmašīna turpina lidot 45grādos , centrējums APMIERINOŠS

 Cenšamis eksperimentāli svarojot panākt APMIERINOŠU smaguma centru.

Atceramies ka pēc katra svarojuma mums nedaudz nāksies pa jaunu pietrimmerēt lidmašīnu , neizmirstam to un pirms testa pārliecinamies vai lidmašīna ir notrimmēta, un neaizmirstam ka šo testu laikā mums visu laiku ir jāiztur “kreisera” ātrums.

 Papildus tests pieredzējušiem 3D pilotiem. Centrējuma korekciju diezgan precīzi var veikt pārejot mazā ātrumā no horizontāla lidojuma uz “karāšanos” jeb “spēka mucu” , pēc  astes inerces ieejot figūrā var diezgan ātri noorientēties un atregulēt smaguma centru priekš sevis.

3.Motora iebūves leņķis uz augšu / leju.

Tagad nepieciešams pārbaudīt pareizu motora iebūves leņķi.

Lidojam “kreisera” ātrumā horizontāli , palielinam motora jaudu līdz max. Atkārtojam testu vairāks reizes dažādos virzienos. Lidmašīna nedrīkst pacelt vai nolaist degunu mainot lidojuma ātrumu no vidējā līdz maksimālajam. Ja lidmašīna pačeļ jeb nolāiž degunu, mainam motora leņķi uz augšu jeb leju, kamēr ldimašīna no maksimālā līdz “kreisera” ātrumam nelido taisni horizontā.   

 

 4.Lidojums “nazī” regulēšana.

 Mums ir attrimerēta lidmašīna ar optimālo centrējumu un pareizu dzinēja iebūves leņķi.

Tagad nepieciešams to noregulēt lidojumam nazī, visu veidu cilpām un mucām.

Tam nepieciešams uzstādīt neatslēdzamu lineāru miksu:

RUD-ELE un RUD-AIL

Kā pirmo noregulēsim RUD – ELE.

“Kreisera” ātrumā izpildām figūru “nazis” ar RUD stūri noturam lidmašīnu horizontā un atlaižam ELE neitrālajā stāvoklī. Pārsvarā visas lidmašīnas šajā figūrā grib lidot uz šasiju.

Nosēdinām lidmašīnu un izveidojam miksu RUD-ELE , pārbaudot vairāks reizes lidojumā panākam lai lidmašīnas lidojums nazī ir taisns bez ELE korekcijām.

Miksu RUD – AIL regulējam analoģiski (ja tas ir nepieciešams)

Izpildām atkārtotus lidojumus nazī dažādos virzienos – ar kabīni pret sevi , ar šasiju pret sevi lai pārliecinātos par miksa korektu darbību.

5.Papildus regulācijas.

Ir vēl daži noderīgi miksi kurus varat izmantot savas lidmašīnas regulēšanai.

5.1 Mikss mazā gāze-ELE

Daudzi noteikti ir ievērojuši ka lidmašīna mazā ātrumā cenšas nolaist asti . Šī tendence ir saistīta ar mūsu lidmašīnu aerodinamiskās shēmas īpašībām.

– vadām lidmašīnu  vertikāli uz augšu un pie xx sākam vertikālo pikējumu. lai viss labāk redzams lidojam ar sānu pret sevi . Ja tas lido pilnīgi taisni viss ir labi , bet parasti tā nav. Lidmašīna cenšās mazliet iziet uz kabīni.

Izveidosim neparastu nelineāru miksu. Kad gāze atrodas 0-2% ELE novirzās nedaudz uz leju. No 3-100% gāzes ELE atrodas savā parastajā stāvoklī. Šis miks ir noderīgs arī pie lidmašīnas sēšanās, tas novērš lidmašīnas deguna uzknābšanu pie izlīdzināšanas.

5.2 Sēšanās režīms (iekšdedzes dzinēju lidmašīnām)

Uz jebkura jums ērta slēdža izveidojam funkciju kura pārslēdz brīvgaitas apgriezienus IDLE DOWN.

Šis režīms ir pat obligāts visām iekšdedzes benzīna lidmašīnām. Sēšanās apgriezienus noregulējam uz mazākajiem motora stabilajiem apgriezieniem, bet lidošanas apgriezienus noregulējam vismaz par 200-300rpm vairāk. Šādi dzinējs nekad nenoslāps gaisā uz mazajiem apgriezieniem , savukārt sēžoties nebūs jāslāpē motors , lai dzēstu lidmašīnas ātrumu.

5.3 Gāzes līkne (ieteicama priekš 3D)

Lai jūsu lidojums būtu komfortāks un stabilāks izpildot tādas figūras kā spēka muca, hariers, harier rollings… nepieciešams iestādīt gāzes nelineāru līkni , tā lai šajos režīmos motora nepieciešamos apgriezienus iespējams regulēt plūstoši. Gāzes līknei nav pieņemtu funkciju , jo tā ir induviduāli jāpiemeklē savam lidošanas stilam.

5.4 Motora iebūves leņķa regulēšana pa labi/kreisi

Patiesībā šī regulācija nav iesācējiem , un mūsu mērķiem nav obligāta. Sākt veikt korekcijas var tikai pie labas pilotēšanas pieredzes , jeb gadījumā ja iebūves leņķis ir jūtami nepareizs. Vairums ARF lidmašīnām šis iebūves leņķis noklusēti ir apmierinošs.

Regulēšana tiek veikta nosakot to vai lidmašīna “velk” pa labi jeb kreisi. Lai to veiktu nepieciešams izpildīt sēriju ar lidojumiem vertikāli uzlidojot un pikējot pie lielākiem motora apgriezieniem kā vidējie. (pikējot ar mazajiem apgriezieniem dzinējs neiespaido lidojuma trajektoriju)

Tie kuri veiks šo regulāciju, pievērsiet uzmanību ka pie gariem vertikāliem lidojumiem ar maksimālu gāzi lidmašīnai būs tieksme nedaudz novirzīties pa kreisi , neskatoties uz visām regulācijām. Var izmantot lineāru miksu  THR 98-100% – RUD pārējā gāzes darbības diapazonā RUD vērtība nedrīkst mainīties.

5.5 Dinamiskā balansēšana

Mūsu gadījumā var iztikt arī bez dinamiskās balansēšanas , bet tomēr:

– Ja modelis no vertikāla lidojuma pārejot uz horizontālu lidojumu grib iegāzties uz viena no spārniem, Tad var mēģināt veikt dinamisko balansu , svarojot vienu vai otru spārnu.

Testu veicam pie vidēja lidošanas ātruma enerģiski pārejot no vertikāla lidojuma uz horizontālu lidojumu. Mums jābūt pilnīgi parliecinātiem vai ELE stūrēm nav “šķēres”, vai arī enerģiskas pārejas laikā mēs neizkustinam AIL jeb RUD asis. Testu kā visus veicam vairākas reizes.

                                                                                                          Veiksmi lidojumos – Igors Gubanovs.