arf

Salikšana.

Šo rakstu sāksim ar to, kādus materiālus un līmes labāk izmantot, lai saliktu ARF lidmašīnu. Putuplastu ar putuplastu ļoti labi un ātri var salīmēt ar UHUpor, uhu šo līmi var pielietot, kad detaļas var savienot, tās vienu gar otru neslidinot. Nosmērējam līmējamās virsmas ar plānu kārtu līmes, ļaujam līmei ~3min apžūt un saspiežam virsmas kopā. Tās saķeras uzreiz un nav virs atraujamas, tāpēc esiet uzmanīgi, jo jums detaļas ir jāsavieno precīzi ar vienu piegājienu.

pumaxJa, detaļas ielīmējot, iznāk vienu gar otru slidināt , jeb starp detaļām ir lielāka sprauga, lietojiet putu līmi, piemēram PuMax. Šī līme žūst ilgāk ~12h, bet tā žūstot putojas un aizpilda šuves, kurām ir šķirbas. Putu līmi ļoti veiksmīgi var pielietot arī citu materiālu pielīmēšanai pie putuplasta.

 

 

 

bisonKoka konstrukcijām varat lietot ātros 5-20min sveķus – piemēram Bison 5min Epoxi.

 

 

 

 

Kad lidmašīnas spārni un korpuss ir samontēti un salīmēti, var uzstādīt elektroniku (sekojiet līdzi pamācībai, dažreiz vadi un servomotori ir jāiestāda pareizajā pozīcijā pirms spārnu vai korpusa montāžas). Servo un piedziņas motoru uzstādiet stingri, tie nedrīkst būt vaļīgi, lielu uzmanību pievērsiet tieši servomotoriem, kuri tiek ielīmēti jeb ieskrūvēti tieši pie putuplasta, pirms katra lidojuma pārbaudiet, vai tie ir stingri. Vaļīgs servo motora stiprinājums var novest pie nevadāmas lidmāšinas.

raptor-v2-049Servomotora savienošana ar stūri.

Vispirms nostādiet servomotoru neitrālajā pozīcijā , ja jums nav servotestera (iekārta, ar kuru var viegli pārbaudīt un regulēt servo) pieslēdziet servomotoru pie uztvērēja attiecīgā kanāla (parasti Mode1 izmanto A,E,T,R Mode2 R,E,T,A ,tas nozīmē – Aileron 1Ch Elevator 2ch Thortle 3ch Ruder 4ch, bet nekas slikts nebūs, ja kanāli tiks definēti savādāk , šie vienkārši ir standarti un praksē 50% modelistu visu saslēdz pēc sava prāta ). Ieslēdziet vadības pulti, izvēlamies jaunu modeli un pievienojiet uztvērējam barošanu (vienkāršākajā variantā ESC)

Pakustinām attiecīgo vadības sviru un pārliecināmies, ka servomotors strādā un esam visu pareizi saslēguši. Ja jums ir neskaidrības ar modeļa elektriskās shēmas slēgumu , šeit vienkārša slēguma principiālā shēma.

diagram001-min

Jaunam modelim pultī trimmeri visi būs „0” ,tāpēc pēc vadības sviras atlaišanas mums servomotors nostājās vidus pozīcijā. Tagad uzliekam uz servomotora sviru un savienojam to ar stūri tā, lai arī stūre pēc iespējs precīzāk stāvētu vidus pozīcijā. Otra lieta, kam daudzi nepievērš vērību, bet ir ļoti būtiska, lai mēs maksimāli izmantotu servo spēku un rezolūciju, ir sviru plecu izvēle. Tā kā mums šī ir pirmā lidmašīna, stūrēm jau mehāniski izliksim mazos gājienus (pie kritieniem būs arī mazāka slodze uz zobratiem) Tātad eksperimentāli mainot abus plecus (svirām uz servo un stūres ir caurumi, kuri arī nosaka pleca garumu) panākam, lai stūre uz abām pusēm kustas ~30grādus, ja stūre uz vienu no pusēm kustas mazliet vairāk, tas nekas – to mēs ierobežosim no pults. Tātad svira mums ir uzstādīta, stūre stāv tuvu neitrālajai pozīcijai un, kustinot pults vadības sviru, tā kustas ~30grādu leņķī uz abām pusēm. Ja mums kā vadības pults ir iepriekš rekomendētā X9 ar alternatīvo iešuvi, ejam uz servo limitu sadaļu, (par pašu pulti detalizētāk variet palasīt šeit…)

opentx_throttle_range_when_flying izvēlamies attiecīgo kanālu un ieregulējam neitrālo pozīciju limitus un virzienu. Vispirms pārliecināmies, vai stūre strādā uz pareizo pusi (Elevator, augstuma stūre – vadības svira pie sevis, stūre paceļas uz augšu, no sevis uz leju. Aileron, elerons – ja skatāmies uz lidmašīnu no aizmugures, labajam spārnam, pakustinot vadības sviru pa labi, eleronam ir jāpaceļas uz augšu, kreisam spārnam jānolaižas uz leju !!! šī ir biežāk pieļautā kļūda, ka pirmajā lidojumā eleroni strādā otrādāk . Ruder, virziena stūre – ja skatāmies uz lidmašīnu no aizmugures, vadības svira pa labi , stūre arī pa labi) Tātad pārliecināmies vēlreiz, vai stūre, kuru tagad montējam, kustas pareizajā virzienā, ja nē, šajā pašā limitu sadaļā labajā pusē mainām uz INV, invertējam to.

Tagad, mainot nulles pozīcijas lielumu, panākam, lai stūre stāv precīzi neitrālajā pozīcijā. Un visbeidzot izliekam limita lielumus, ierobežojot tos tā, lai stūre uz abām pusēm kustas ar vienādu gājienu. Vienā pusē to nāksies samazināt. SVARĪGI!!! Ieregulējot eleronus – censties limitus ieregulēt tā, lai abās spārnu pusēs tie kustas ar vienādiem gājieniem, vēlāk būs daudz vieglāk ieregulēt difirenciāli (varbūt pat tas nebūs jādara), ja šis punkts tiks veikts pavirši , reālajos lidojumos regulācijas var sagādāt lielas galvassāpes un tādi modeļi kā lidojošie spārni vispār var būt neprognozējami pagriezienos.

screenshot-15Servomotori uzstādīti un ieregulēti . Lai neizmirstu, izliekam pultī eksponentes (ja mums pults ir Futaba , atceramies, ka tās ir jāliek ar mīnus zīmi) X9 tam ir atsevišķa sadaļa EXPO  izliekam visiem kanāliem, izņemot throtle(gāze) eksponenti 50% (noklusēti tā ir 0 kā redzams attēlā) – ko tas nozīmē?  Eksponente nosaka vadības sviras jūtību, jo augstāka eksponente, jo vadības svira ap neitrālo pozīciju būs nejūtīgāka, kas lidojumu ļauj vadīt daudz plūstošāku , nesaraustītu. Augstāka eksponente par 70% arī nav ieteicama, jo tas var radīt otru bezgalību, kad modelis it kā ir slinks un tad vienā brīdī strauji reaģē uz stūri.

 

attachment_1359095491986-1Motora uzstādīšana.

Motors lidmašīnām tiek uzstādīts ar leņķi, lai, propelleram griežoties, tiek kompensēts reaktīvais moments. Nozīmīgākais ir iebūves leķis uz leju. Ja jums gatavam modelim pieskrūvējot motoru, liekas, ka tas ir šķībi, tad visticamāk viss ir pareizi. Modelim Putinukas tas pat vizuāli liekas uzkrītoši uz leju. Par to, kad un kā mainīt šo leņķi, varēsim runāt, kad modelis būs veicis savu pirmo lidojumu.

 

fczkv22hlpsaxg2-mediumBaterijas nostiprināšana:

SVARĪGI!!! Atzīmējam uz modeļa spārniem vai korpusa smaguma centra vietu, kura ir norādīta modeļa tehniskajos rādījumos CG, CoG – šīs ir ļoti svarīgs punkts veiksmīgam lidojumam. Ja nav dotas konkrētas norādes par CG , noteikti to noskaidrojam , jeb aprēķinam (par aprēķiniem vēlāk) Tātad, CG mums ir zināms – pārvietojot baterija uz priekšu, jeb aizmuguri, atrodam šo smaguma centru un atzīmējam vietu, kur baterijai vienmēr būs jāstāv lidojuma laikā, tā nekādā gadījumā nedrīkst brīvi pārvietoties korpusā un tai jābūt nofiksētai.

 

 

Vēlreiz pārliecināmies par visu modeļa stingrību un pareizu darbību, ir laiks balansēt propelleru . Pārsvarā visus propellerus nākas balansēt, lai abas lāpstiņas ir līdzsvarā. Nebalansēti propelleri ļoti ātri sasit motoru gultņus, dažkārt pat izjūk motora stiprinājums.

Ar šo modeļa pirmslidojuma salikšana, saslēgšana un regulēšana būs pabeigta.

Šodien daudzi izmanto modeļiem speciālus kontrolierus, kuri stabilizē lidojumu . Nekādā gadījumā neuzstādiet šādu kontrolieri jūsu pirmajam lidojumam, ja jums nav padziļinātas zināšanas tā uzstādīšanā un regulēšanā. Ja jums tomēr tāds ir uzstādīts, tad tam jābūt pirmajos lidojumos atslēgtam no jebkāda stabilizācijas režīma, lai modeli var pareizi noregulēt un notrimmēt. Pārliecinieties noteikti par to pirms lidojuma. Mēs neiesakām izmantot lidmodeļa stabilizāciju, pirms neesat pārliecinoši iemācījušies to vadīt bez tās, kad esat apguvuši pilotāžu un gaisā jūtaties droši, varat mēģināt arī elektronisko stabilizāciju. Pēc mūs kluba prakses pareizi noregulētam un notrimmētam modelim un pilotam ar pamatpilotēšanas iemaņām tā ir pilnīgi lieka. Izņēmumi ir FPV un FOTO.VIDEO platformas, kuru lidojumā pilots koncentrējas pavisam citiem uzdevumiem un mērķiem.  Turpinājumā – pirmais lidojums…