pirmais-lid

Pienācis ir vissatraucošākais un atbildīgākais brīdis – Pirmais lidojums.

Tehnika mums ir pārbaudīta , simulatorā iemaņas apgūtas , modelis iepriekš noregulēts – esam gatavi.

Viens no vissvarīgākajiem nosacījumiem pirmajam veiksmīgajam lidojumam ir lidojuma vietas izvēle. No tās būs ļoti daudz kas atkarīgs. Kāda tad ir šī pareizā vietas izvēle un kāpēc tam ir tik liela nozīme?

rc-flying-private-land

  1. Vietu izvēlieties ar maksimāli maz šķēršļiem visos virzienos, Neizvēlieties vietu, kur ir kādas būves un augsti koki, kaut arī tie atrodas aiz jums. Pirmajā lidojumā būs grūti modeli noturēt lidojuma zonā , tāpēc visticamāk, ka tas lidos visos virzienos attiecībā pret jums un jūs kā vilciņš griezīsieties tam līdz , attiecīgi, ja tuvumā būs šķēršļi, modelis var tajos ietriekties vai aizlidojot aiz tiem jūs vienkārši to neredzēsiet.
  2. Lidojuma zonu (sākumā to, protams, būs grūti noturēt) vēlams izvēlēties tā, lai saule jums ir aiz muguras, jo ja modelis ielido saulē , pat spēcīgās saulesbrillēs tā orientāciju var pazaudēt – vienmēr mēģiniet savlaicīgi izbēgt tuvošanos saulei. Saulainās dienās lietojiet saulesbrilles.rc-plane-landing
  3. Vējš un tā virziens. Pirmo lidojumu ieteicams veikt bezvējā , jeb mērenā vējā 0-4m/s  , jo vējš stipri ietekmē lidojumu. Atcerieties- lidmašīna vienmēr jāpaceļas un jānosēdina pret vēju . Kāpēc?  Ja, teiksim, jūsu modelim spārnu celtspēks sāk darboties pie kaut kāda gaisa plūsmas ātruma x, tad, ceļoties bezvējā, lai modelis sāktu lidot, vajadzīgs ir vismaz šis ātrums x un lielāks par to. Ja, teiksim, pūš vējš un tas ir vienā virzienā ar lidošanas virzienu , lidmašīnas ātrumam pret zemi ir jābūt vismaz x + vēja ātrums – savādāk lidmašīna nebūs vadāma un nokritīs, Un pretēji , ja lidosiet pret vēju , pret zemi ātrums samazināsies. Tāpēc pilnīgi visas lidmašīnas nosēžas un paceļas pret vēju – Ievērojiet šo noteikumu.
  4. Ja neesat atradis sev piemērotu vietu, tad droši variet braukt un mēģināt veikt savu pirmo lidojumu pie mums, vietas ir minētas sadaļā – Vietas Kur Lidojam. Bet pirms došanās uz norādītajām vietām lūgums obligāti sazinieties ar kādu no kluba biedriem. Un neaizmirstiet to, kas rakstīts likumdošanā…

 

Nu ko, vietu esam atraduši , sirds sitas strauji, kājas trīc – esam gatavi. Galvenais šajā satraukuma brīdī nesasteigt , bet rīkoties pēc plāna – varat pat to pirmajā reizē uzrakstīt uz lapiņas, jo pēc prakses ļoti daudziem jaunajiem modelistiem daudz kas uztraukumā aizmirstas. Vietas, kas atzīmētas ar SVARĪGI!!! Ir visizplatītākās kļūdas pirmajos lidojumos.maxresdefault

  1. Pārbaudām modeli vizuāli, vai transportējot nav kas saspiedies, nolauzts….
  2. Ievietojam tajā bateriju , bet neslēdzam to klāt – pārbaudām vēlreiz vai smaguma centrs ir īstajā vietā.
  3. Ieslēdzam raidītāja pulti. SVARĪGI !!! pārbaudām, vai uz pults ir izvēlēts pareizais modelis.
  4. Pievienojam bateriju modelī un pārbaudām visas stūres. SVARĪGI!!! Pārbaudām vēlreiz vai visi virzieni stūrēm ir pareizi.handlaunching-glider
  5. Nostājamies pret vēju, ja modelis izsviežams no rokas, vai novietojam to uz skrejceļa maksimāli pretvēja virzienā.

Ieteicams, lai pirmajā lidojumā jums kāds palīdzētu , vēl jo vairāk tad, ja modelis ir izmetams no rokas. Uzticiet šo darbu savam draugam, kolēģim (pēc tam, kad modelis būs izmēģināts un noregulēts , pašam izsviest to būs daudz drošāk un nebūs strauji jāķeras pie pults stikiem, lai izlabotu lidmašīnas gaitu) Modeli pareizi izmest vajadzētu ~10-20  grādu leņķī uz augšu, tajā brīdī motora jaudai jābūt vairāk kā 50%. SVARĪGI!!! Nekad neizmetiet modeli stāvāk par 30 grādiem , ja izsviež uz augšu un vilkme ir nepietiekama, tad modelis iekritīs grīstē. Lielākā kļūda ir izsviest uz augšu. Lidmašīna nevarēs ātri sasniegt vajadzīgo ātrumu, lai kļūtu vadāma un var nokrist.uzlido

Lidmašīna ir pacēlusies. Mēģiniet to pacelt drošā augstumā vismaz 30m un saglabājiet tās drošu ātrumu . Ja lidosiet pārāk zemu , jums nebūs augstuma, lai izlabotu kļūdas , savukārt, ja lidosiet pārāk augstu, būs grūti saprast modeļa orientāciju un ātrumu.

Pats galvenais mums tagad ir modeli notrimmēt, lai, atlaižot stikus, tas lido taisni ar vidējo ātrumu (sauksim to par kreisera ātrumu)  Atceramies, ka visus labojumus pēc tam veiksim izejot no tā, kā lidmašīna uzvedās tieši šajā ātrumā. SVARĪGI!!!  Pirmos pagriezienus mēģinām veikt ar palielu rādiusu un lielāku gāzi, kā lidojot taisni, jo lidmašīna pagriezienā zaudē ātrumu , tā var iekrist (palikt nevadāma) Atceramies, ka pret vēju lidot ir grūtāk un modelis liekas tramīgāks, kā palaižot to pa vējam.

Ja modelis vēl joprojām ir debesīs, jūs varat būt lepns. Jūs esat visus sagatavošanās darbus veicis pareizi un iemaņas ir jau tajā līmenī, lai varētu sākt modeli trimmēt.

Ja modelis jums ļoti stipri pie vidējas gāzes ir jātur ar kādu stūri, lai tas lidotu taisni , necīnāmies ar to , noņemam gāzi un mēģinām modeli sēdināt , lai tas būtu kaut pa vējam , nemēģinām pirmās reizes nosēšanos veikt pēc iespējas sev tuvāk. Labāk lai modelim tālāk jāiet pakaļ , nevis salauzts turpat pie kājām 😀  Veicam uz zemes korekcijas šai stūrei , pagriežam trimmeri par 5 vienībām un atkārtojam lidojumu .

Ja modelis lidojumā tikai nedaudz velk uz kādu pusi , palabojam to ar trimmeri uz pults lidojuma laikā, jeb palūdzam draugam, lai tas veic šo funkciju un jums nav jāatlaiž vadības svira . SVARĪGI!!! Ja modelis ir stipri jātrimmē, tad uz pults (X9) pirmajā MODEL SETUP lapā trimm pretī ieliekam FINE nevis Exponetional. Kāpēc – noklusēti trimmers strādā šādi – vidus pozīcijā ar ļoti maziem solīšiem , gala pozīcijās ar lieliem.

Ja modelis ir stingri jātrimmē , tad tas pat var būt neiespējami pie exponetional uzstādījuma.

Pēc tam, kad modelis ir notrimmēts, varam sākt pilnvērtīgus pirmos lidojumus. Necenšamies veikt figūras, pirmajos lidojumos lielāku uzmanību veltam tam, lai varam nolidot vienādā augstumā un modeli noturēt lidojuma zonā (tā, lai jums nav jāgrozās)  Izmēģiniet un izjūtiet sava modeļa mazāko ātrumu, piestrādājiet pie pareizas nosēšanās .

Ja jums neizdodas modeli pieņemami notrimmēt , noregulēt , jeb jums liekas, ka tas lido slikti , kontaktējiet droši ar mums , mēs jums palīdzēsim to noregulēt (skatīt sadaļu – kontakti.  Mode1 gadījumā Aigars Spruntulis, Aigars Geide, Gunārs Dambis, Uģis Geide.     Mode2 gadījumā Uldis Kleinbergs, Vilnis Lauva, Viesturs Ārenieks, Alvis Kuršinskis )

Lai jums mīkstas nosēšanās! Turpinājumā aprakstīsim modeļa pareizu nosēšanos un citas nianses.

Šeit daži video par tēmu – pirmais lidojums.